اقلا جای آل اشپرت فیک؛ آدیداس اوریجینال می‌پوشیم!




۷ام دی ۱۳۹۶ ورزشی

خبرآنلاین: قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با شرکت آدیداس این روزها منتقدان بسیاری دارد . بسیاری به اینکه فوتبال ملی ایران دارد برای هر لباس پول می پردازد، انتقاد دارند ولی یادمان رفته که قوانین داخلی از یک سو و مشکلات مربوط به تحریم ها واقعا شانس بستن قرادادهای برد برد را از ورزش مان گرفته هست. برای مثال قانون تجارت و تولیدات ۲۵درصدی محصولات خارجی دارای لیسانس درون ایران، مهمترین عاملی بوده که مانع از قرارداد ۲میلیون یورویی تامین البسه میان ایران و نمایندگی آدیداس درون منطقه خاورمیانه شده هست.

همین قانون قطعا مانع بزرگی بر سر تحقق آپشن ۱۵درصد برای درآمدزایی از فروش هر پیراهن اورجینال هم خواهد بود چون درآمد ۱٫۵میلیون یورویی نیاز به فروش ۱۰۰هزار دست لباس اوریجینال دارد و ورود این تمامي لباس به صورت قانونی، قیمت های شان را اقلا ۲٫۵برابر می کند و درون غیر این صورت، تلاش برای ورود این تمامي کالا به صورت غیرقانونی ضربه ای بزرگ به پیکره اقتصاد و نظام مالیاتی کشور خواهد بود و ولي بازار را برای فروش و رونق فروش نمونه های کپی از لباس هم باز می کند.

۱٫  

بحث قرارداد فدراسیون فوتبال و شرکت آدیداس برای تولید لباس تیم ملی، این روزها خیلی داغ و حاشیه ساز شده هست. ماجرا از این قرار هست که درون دوره حضور عابدینی پیش قراردادی ۴ساله برای همکاری مشترک با آدیداس امضا می شود که طی اين قرار بوده آدیداس سالی ۲ میلیون یورو البسه مجانی درون اختیار فدراسیون فوتبال ایران قرار دهد.

همینطور که این قرارداد همکاری پیش می رفته، کمپانی آدیداس خود متوجه می شود که طبق قانون ایران، شرکت هایی که البسه ورزشی به کشور وارد می کنند، موظفند که ۲۵ درصد از محصولات مربوطه را درون داخل ایران تولید کنند. این درون حالی بود که آدیداس هیچگونه نرم افزار ای برای انتقال یا احداث کارخانه های خود به ایران نداشت. ضمن اینکه درون صورت عدم پذیرش این قانون، اين ها باید تعرفه گمرکی حدود ۲۵۰ درصدی را بابت لباس ها می پرداختند که بسیار برای اين ها گران تمام می شد. به همین دلیل  آدیداس زیر بار قرارداد با ایران نرفت.

از طرف دیگر،فدراسیون قراردادی با شرکت “فناپ” دارد که طی اين تبلیغات محیطی متعلق به این شرکت هست. درون حالی که آدیداس درون قرارداد خود با فدراسیون فوتبال به دنبال دسترس از تبلیغات محیطی بود و شرط گذاشته بود که هیچ رقیبی مثل نایک یا آندر آرمور که کمپانی هایی آمریکایی هستند، نباید درون باکس های تبلیغاتی حضور داشته باشد. برای همین فدراسیون ناچار شد به سایر پیشنهادات آدیداس مبنی بر امضای قرارداد کوتاه زمان فکر کند و با دقت به فرصت کمی که درون اختیار بوده دیگر رایزنی با وزارت صنعت و معدن انجام ندادند تا درون نهایت با دادن تخفیفی ۷۵درصدی به آدیداس این قرارداد بین طرفین امضا می شود. این نکته ای هست که ظاهرا فدراسیون هم راضی هست. ولي درون اين لیستی که از کشورهای دسترس کننده از لباس آدیداس اعلام شد و گفته شد که اين ها هم شرایطی مانند ایران دارند، هیچکدام از اين ها مثل الجزایر و ولز مسافر جام جهانی نیستند بلکه کشورهایی که می خواهند درون جام جهانی به میدان بروند و با شرکت های معتبری نظیر نایک و آندره آرمور و آدیداس قرارداد بسته اند، یا هزینه ای دریافت می کنند و یا لباس هایشان مجانی تولید می شود.

۲٫  

درون این میان نباید محدودیت ها و مشکلات فدراسیون را هم نادیده گرفت. برندهایی نظیر نایک و آندره آرمور به دلیل آمریکایی بودن و مسائل مربوط به تحریم ها امکان قرارداد بستن با ایران را نداشتند و درون مورد پوما هم به دلیل تولید کننده لباس تیم ملی رژیم صهیونیستی هست حساسیت هایی وجود داشت. ضمن اینکه فدراسیون می تواند با برند هایی مثل ۳۶۱درجه یا کلمه(kelme) قرارداد امضا کند ولی از آنجایی که کی‌روش تاکید داشته تیم ملی با لباسی درجه یک راهی جام جهانی شود، درون نهایت آدیداس گزينش نهایی فدراسیونی ها بود.

گیر دیگری که درون این زمینه وجود دارد حرف هایی هست که فغان پور به عنوان مسئول کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال به سه شکل مختلف زده درون سه روز زده هست. درون حال حاضر کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال درون اختیار هدایت ممبینی داور پیشین فوتبال ایران هست. او ۳۰ سال معلم ورزش بوده هست ولی اینکه درون بازاریابی چه کار موفقی کرده که درون سطح بین المللی هست، مشخص نیست و ظاهرا آنها نتوانسته اند درون مذاکره با آدیداس اين ها را قانع کنند که با ایران همکاری کاملی داشته باشد.

۳٫  

مشکلات تیم ملی ولی به همین جا ختم نمی شود. مسئله اینجاست که بعد از تهیه لباس، چگونه قرار هست این البسه درون اختیار تیم ملی قرار بگیرد. ظاهرا قرار هست که این لباس ها درون قطر و اتریش که اردوی تیم ملی درون آنجاها برگزار می شود، درون اختیار تیم قرار بگیرد و یا به صورت مسافری وارد کشور شود. ضمن اینکه فدراسیون برای اینکه بتواند سود مورد نظر آدیداس از این قرارداد را تامین کند، احتیاج دارد تا حداقل ۷۷هزار دست ست کامل لباس اورجینال تیم ملی را درون بازار ایران به فروش برساند. چون درون خارج از کشور تعداد ایرانی هایی که بخواهند لباس تیم ملی را تهیه کنند چندان زیاد نیست. ضمن اینکه فدراسیون اگر بخواهد نوع درجه ۲ لباس تیم ملی را وارد بازار کند، باید بیش از ۱۰۰ هزار دست بفروشد تا هزینه های مربوطه حاصل شود. لباس هایی که باید به صورت قاچاق وارد شود، این خود می تواند به مشکلات جدیدی بیافریند. لباس هایی که برای تیم ملی وارد نمی شود و همانطور هم که عابدینی قبلا گفته بود، فدراسیون برای لباس هایی که قبلا خریده بود چیزی حدود ۱۲۰ میلیون تومان هزینه کرده بود و حالا با دقت به درون پیش بودن جام جهانی نیاز به لباس تمرین و لباس برای بازی های دوستانه، احتمالا هزینه ای سنگین به فدراسیون تحمیل می شود. این اولین بار هست که تیم ملی برای دریافت لباس خود پول می پردازد. اتفاقی که طی جام های جهانی قبل با شرکت های آل اشپورت و پوما رخ نداده بود.

۴٫  

تیم ملی ولی برای جام جهانی ۲۰۱۸ مجبور شد که این کار را بکند زیرا می خواست که از آخرین تکنولوژی های روز دنیا درون صنعت تولید لباس بهره ببرد. چیزی نظیر خشک کن عرق بازیکنان که درون الیاف لباس دسترس شده و از سنگینی لباس جلوگیری می کند و درون بازی های بزرگ تیم ملی قطعا به کار بازیکنان خواهد آمد. به همین دلیل با تمام موانع و مشکلات آدیداس گزینه نهایی ایرانی ها برای جام جهانی روسیه درون نظر گرفته شد.

آدیداسی که خود از این اتفاق قطعا نفع می برد زیرا که الان یک تیم به لیست تیم های حاضر درون جام جهانی با برند آدیداس اضافه شده و تیم ملی ایران قرار هست درون بازی های پربیننده جام جهانی مقابل اسپانیا و پرتغال با لباس آدیداس به میدان برود. ضمن اینکه درون بازی ایران و اسپانیا هر دو کشور با برند آدیداس به میدان خواهند رفت و این قطعا برای اعتبار و تبلیغات آدیداس اتفاق خوبی هست. اتفاقی خوب برای این کمپانی آلمانی که حتی ما بابت این هم به اين ها پول می پردازیم!

با تمامي این ها اقلا این تلاش فدراسیون یک حسن بزرگ دارد. این بار اقلا مطمئنیم بازیکنان‌مان با بهترین لباس تمرین می کنند و مسابقه می دهند. دیگر مثل ۴ سال قبل، رسوایی پوشیدن لباس های فیک تهدیدمان نمی کند و لباس های یوزپلنگ نشان‌مان، اوریجینال هست.ش


مطالب پیشنهادی